منحنى الصبيب المصنف أداة لتحديد وتحليل وإدارة الشح المائي في السياق شبه الجاف: نموذج حوض تساوت عالية سد مولاي يوسف (1978-2016)، الأطلس الكبير الأوسط، المغرب

منحنى الصبيب المصنف

Flow duration curve a tool to characterize, analyze and management low water in a Semi-Arid context: case of the Tassaout watershed upstream of the Moulay Youssef dam (1978-2016), Central High Atlas, Morocco

Dr. GHADBANE Omar /Dr. OUAKHIR Hassan /Dr. El-GHACHI Mohamed/ Dr. CHAKIR Mohamed

Faculty of Arts & Human Sciences – Sultan Moulay Slimane University – Morocco

Abstract

Abstract: The watershed of the Tassaout river (upstream of the Moulay Youssef dam) belongs to the semi-arid mountain area, characterized by low rainfall. The scarcity of water resources, the maldistribution of it in time and space as well as the effect of climate change on a global and regional scale, have pushed us to focus on the study of the events of low water levels. The objective of the study of these flows is to know the factors that govern them to improve the management of resources in the watershed. We used in this study the hydrometric data of the Tamsemat station for the chronicle (1978-2016). 

The methodology adopted is based on the determination and analysis of the thresholds and the intensity of low water flows from the flow duration curve (DC) and the modal flow. The results obtained showed that the characteristic classified flow (Q75), which corresponds to the specific flow of 2.3 L/s/Km2, represents an entry threshold at low water levels for the basin. Thus, and from the intensity thresholds defined by four levels (vigilance, alert, crisis and reinforced crisis), plans and decisions can be taken to guarantee sustainable and integrated management of water resources in the basin studied.

Keywords : Tassaout watershed (upstream of the Moulay Youssef Dam), Low water flow, Flow duration curve, Threshold, Water resource, Management.

منحنى الصبيب المصنف

منحنى الصبيب المصنف أداة لتحديد وتحليل وإدارة الشح المائي في السياق شبه الجاف: نموذج حوض تساوت عالية سد مولاي يوسف (1978-2016)، الأطلس الكبير الأوسط، المغرب

الدكتور / غضبان عمر- الدكتور / شاكر محمد-الدكتور / الغاشي محمدالدكتور / واخير حسن

1 كلية الآداب والعلوم الإنسانية – جامعة السلطان مولاي سليمان – المغرب

الملخص

المستخلص: ينتمي حوض تساوت (عالية سد مولاي يوسف) إلى المجال الجبلي شبه الجاف، المتميز بتساقطات مطرية محدودة. فضلاً عن قلة الموارد المائية فهي تتسم بكونها غير متكافئة في توزيعها على المستويين  المجالي والزمني، ونتيجة لما يشهده العالم من تغيرات مناخية يرافقها قلة في التساقطات المطرية، سواء كان ذلك على الصعيد العالمي أو على صعيد منطقة الدراسة كجزء منه، لا سيما في الآونة الأخيرة، حيث باتت تشهد تزايدا مستمرا في الطلب على الموارد المائية، الأمر الذي دفعنا إلى ضرورة تسليط الضوء على مسألة الشح المائي، للتعرف على أهم الأسباب التي تقف وراء هذا الحدث، بُغية اتخاذ أنجع الحلول والقرارات التي يمكن عن طريقها تحسين تدبير الموارد المائية في هذا الحوض. وللوصول إلى أدق النتائج اعتمدنا على معطيات الصبيب من محطة تمسماط الهيدرومترية والتي تغطي الفترة الممتدة من 1978 إلى 2016.

 تعتمد المنهجية المعتمدة على تحديد وتحليل عتبات وشدة الشح المائي باعتماد منحنى الصبيب المصنف (DC) والصبيب الأكثر ترددا (الصبيب المنوال). وقد أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها أن الصبيب المميز Q75، الذي يوافق الصبيب النوعي 2,3 ل/ث/كلم2، يمثل عتبة ملائمة لبدء فترة الشح المائي بالحوض. وانطلاقا من عتبات الشدة المحددة في أربعة مستويات (عتبات اليقظة والإنذار والأزمة ثم الأزمة القصوى) يمكن اقتراح خطط وإجراءات استباقية لتدبير مستدام ومتكامل للموارد المائية بالحوض المدروس.

الكلمات المفتاحية: حوض تساوت (عالية سد مولاي يوسف)، شح مائي، منحنى الصبيب المصنف، عتبة، موارد مائية، تدبير. 

منحنى الصبيب المصنف